درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 181
بازدید کل : 133947
تعداد مطالب : 90
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1



 روزنه ای از نور...


با امدن سال 2012 صفحه جدیدی از عناوین دنیای بازی گشوده شد و گیمرها با بازیهایی که سالها منتظر ان بودند اشنا خواهند شد . در همین راستا نیز سایت Digitalbattle طبق عادات هر ساله دنیای بازی 10 بازی معروفی که بیشتر از همه گیمرها منتظر امدنشان هستند را لیست کرده است که در زیر شاهد ان هستید .






 

  :Max Payne 3



 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 18 دی 1390برچسب:بازی رایانه ای , برترین , 2012, :: 22:9 ::  نويسنده : ali

 

در فناوری نانو همان طور که از نام آن پیداست با مهندسی در ابعاد بسیار کوچک سر و کار داریم. فناوری نانو بر هر چیزی از پزشکی گرفته تا کامپیوتر تأثیر می‌گذارد و به ما شناخت بهتری از دنیا در ابعاد اتمی می‌دهد. هر نانومتر یک میلیاردیم متر است.

به صورت کلی، فناوری نانو آینده فناوری ما را می‌سازد. فناوری نانو، شکل تکامل یافته روند مینیاتوری کردن ابزارهاست و به ماشین‌های دست ساخته ما امکان می‌دهد که در اندازه بسیار کوچک عمل کنند، با پیشرفت این فناوری حتی ممکن است بتوانیم در ابعاد اتمی هم کار کنیم.

دانشمندانی که این فناوری را برای ما به ارمغان می‌آورند، در عین حال هنرمندانی هستند که می‌توانند مجسمه‌های نانو بسازند، مجسمه‌های نانوی آنها فقط برای تفریح و سرگرم شدن نیستند، بلکه به تدریج راهشان را برای متحول کردن دنیای پزشکی، کامپیوتر، تصویربرداری، چاپ و شیمی باز می‌کنند.

با هم تعدادی از عکس‌های جالب از سازه‌های نانو را مرور می‌کنیم.

۱- کوچک‌ترین توالت دنیا – بزرگ‌نمایی ۱۵ هزار برابر: این توالت نانو کمتر از یک نانومتر اندازه دارد. در چهل و نهمین همایش «فناوری الکترون، یون، باریکه فوتون و ساخت در ابعاد نانو»، این عکس برنده جایزه عجیب‌ترین عکس شد. این عکس توسط تاکاهاشی کایتو گرفته شده است.

World's Tiniest Toilet

۲- سفینه «یو اس اس اینترپرایز» در ابعاد نانو، بزرگ‌نمایی ۵ هزار بار: سفینه «اینترپرایز»، این بار در ابعاد بسیار کوچک بازسازی شده است. اندازه این ناو، تنها ۸۸۰۰ نانومتر، یعنی یک دهم ضخامت موی انسان است.

۳- ویروس مصنوعی، بزرگ‌نمایی ۲۵ هزار برابر: این باکتریوفاژ (ویروس درگیرکننده باکتری)، تنها ۱۰ برابر بزرگ‌تر از ویروس‌های طبیعی است.

Artificial Bacterial Nanophage

۴- کوچک‌ترین صفحه شطرنج، بزرگ‌نمایی پنج هزار برابر:


۵- گیتار کوچک، بزرگ‌نمایی ۱۶۵۰۰ بار: این گیتار جالب را «داستین کار» از دانشگاه کورنل ساخته است. سیم‌های این گیتار از سیلیکون کریستال ساخته شده است.

Guitar

۶- آبیاری چمن، بزرگ‌نمایی ۱۲ هزار بار:


۷- دست، بزرگ‌نمایی ۵۰۹۷۰ بار: چگونه ساخت چنین دست کوچکی با این ظرافت ممکن شده است؟ این دست را Mihail Croitoru از دانشگاه Tübingen ساخته است و برای ساخت آن از فناوری EBID یا القای رسوب به یاری باریکه الکترون استفاده شده است.

Hand

۸- موج، بزرگ‌نمایی ۴۰ هزار برابر: البته عنوان اصلی این عکس چسبندگی بد در فرایند فلزکاری است، اما عکس کاملا شکل موج را تداعی می‌کند.

Wave

 

منبع



دو شنبه 12 دی 1390برچسب:نانو , فناوری, :: 15:27 ::  نويسنده : ali

 


سال پیش تعدادی پروژه جالب هنری انجام شد. صرف‌نظر از تخیلی که اجراکنندگان این پروژه‌ها داشتند، وفاداری و ایمانشان به کاری که می‌خواستند انجام بدهند و همچنین پشت‌کارشان شایسته توجه است.

تعدادی از این کارها به صورت مشارکتی انجام شدند، اما بعضی از آنها هم را تنها یک نفر با اختصاص دادن ساعت‌ها وقت به پایان رساند. مرور این کارهای جالب، نه‌تنها می‌تواند سرگرم‌کننده باشد، بلکه ما را تشویق می‌کند که بر محدودیت‌های خود غلبه کنیم و به جهان از زاویه دیگری نگاه کنیم.

۱- خانه معلق در هوای «نشنال جئوگرافیک» با الهام از انیمیشن UP: یک گروه از «نشنال جئوگرافیک» با همراهی تعدادی از دانشمندان، مهندسان و دو بالن‌نورد حرفه‌ای، موفق شدند خانه‌ای را با استفاده از ۳۰۰ بالن هواشناسی پرواز بدهند. این خانه از یک فرودگاه خصوصی در شرق لس‌آنجلس به پرواز درآمد. با این کار رکورد پرواز با بزرگ‌ترین «خوشه» بالنی هم شکسته شد.

National Geographic's Up-Inspired Floating House

۲- نقاشی دیواری عظیم شهر مونترال: ۱۶ روز تمام، پنج هنرمند مقیم منترال از طلوع تا غروب خورشید، کار کردند تا این گرافیتی بی‌نظیر را خلق کنند. آنها در کار خود از یک هنرمند چک به نام «آلفونس موچا» الهام گرفته بودند. ۵۰۰ قوطی اسپری رنگی در ۵۰ رنگ مختلف، برای انجام این پروژه هنری مصرف شد.

A'Shop's Massive Art Nouveau-Inspired Mural

۳- اتاق خوابی به شکل کشتی دزدان دریایی: این اتاق خواب رؤیایی را که می‌تواند آرزوی هر پسربچه‌ای باشد، طراحی به نام «استیو کول» طراحی کرده است. او می‌گوید که مشتری‌اش دوران کودکی‌ را بدون تحقق رؤیاهای کودکی سپری کرده بود، او مجبور بود از سنین کم، به خانواده‌اش کمک کند، وقتی او پدر شد، یکی از اهدافش این بود که به پسرش -زاک- کودکی‌ای مملو از بازی و ماجراجویی هدیه کند.

Steve Kuhl's Ultimate Pirate Ship Bedroom

۴- پرتره سه‌بعدی‌ای که از هزاران پیچ درست شده است: چه کسی فکرش را می‌کند که از پیچ هم بشود اثر هنری درست کرد؟! یک هنرمند مقیم کالیفرنیا به نام «اندرو مایرز» با پیچ این اثر هنری سه‌بعدی را آفریده است. جالب است که او از هیچ برنامه کامپیوتری کمکی هم بهره نبرده است و تنها متکی به ذهن خودش بوده است.

Andrew Myers' 3D Portrait Made of Thousands of Screws

۵- پنجره رنگ‌آمیزی شده: هنرمندی به نام «بانکسی» با کمک دانش‌آموزان یکی از مدارس لس آنجلس این پنجره رنگ‌آمیزی شده هفت متری را ایجاد کرد:

Banksy's Stained Window

۶- توهم نقاشی خیابانی سورئال سه‌بعدی: «ادواردو رولرو» که در خیابان‌های شهرهای زیادی از دنیا نقاشی‌های سورئال می‌کشد، این اثر هنری جالب را ایجاد کرده است:

Eduardo Rolero's Surreal 3D Street Art Illusions

۷- خانه ۵۲۰۰ دلاری به سبک هابیت‌ها: طراحی و ساخت این خانه توسط «سیمون دال» صورت گرفته است.او که یک عکاس ۳۲ ساله است، در معماری و نجاری بی‌تجربه بود، اما علاقه‌اش به طبیعت و همچنین عدم علاقه‌اش به پرداخت مبالغ هنگفت به پیمانکاران ساخت و ساز بنا باعث شد که شخصا آستین‌ها را بالا بزند و با اره و چکش و اسکنه و صرف ۵۲۰۰ دلار پول، این خانه رؤیایی را بسازد.

Simon Dale's $5,200 Hobbit House

۸- نقاشی بدون قلم‌مو: شاید چیز خاصی در این نقاشی نبینید، اما این شیوه نقاشی «ایمی شکلتون» است که آثارش را متمایز می‌کند. او از هیچ قلم‌مویی استفاده نمی‌کند و برای کشیدن آثارش نخست رنگ را روی صفحه نقاشی می‌پاشد و سپس با استفاده از جاذبه طبیعی و چرخاندن خود صفحه نقاشی اجازه می‌دهد که رنگ روی صفحه به جریان درآید، تا نقاشی ایجاد شود!

Amy Shackleton's Extraordinary Brush-Less Paintings

۹- لِگویی به سبک خانه‌های عصر ویکتوریا: هنرمندی به نام «مایک دویل» این لِگوی جالب را درست کرده است. او برای ساختن هر خانه به این سبک ۶۰۰ ساعت وقت صرف می‌کند و از حدود ۱۳۰ هزار قطع لگو بهره می‌برد.

Mike Doyle's Spooky Victorian Lego Houses

۱۰- بزرگداشت مختصر و مفید استیو جابز: این طراحی مینیمال برای بزرگداشت استیو جابز توسط «جاناتان مک» ۱۹ ساله، یک دانشجوی طراحی هنگ‌کنگی ایجاد شد و در اینترنت سر و صدا به پا کرد. در این اثر به جای قسمت ناقص سیب اپل، چهره نیم‌رخ جابز جایگزین شده است تا یادبود حزن‌آور، اما جالبی باشد برای مردی که به اعتقاد «جاناتان مک»، به طراحی تفکربرانگیز و در عین حال ساده و زیبا اعتقاد داشت.

Jonathan Mak's Minimalist Tribute to Steve Jobs

 

 

منبع



دو شنبه 12 دی 1390برچسب:هنر, شگفت انگیز, :: 15:4 ::  نويسنده : ali

 می‌گویند که گاه یک عکس می‌تواند ارزشی بیشتر از هزاران کلمه داشته باشد، این گفته شاید در عرصه دانش بیشتر نمود داشته باشد.

در این پست مروری خواهیم داشت بر عکس‌هایی که هر یک در زمان خود توانسته‌اند روند علم را تغییر بدهند یا فهم ما را از پدیده‌های علمی بهتر و ملموس‌تر کنند.

۱- آناتومی انسان، طراحی توسط لئوناردو داوینچی، بین سال‌های ۱۵۰۹ تا ۱۵۱۰: در زمانه‌ای که کمتر کسی به صورت روشمند درون و برون بدن انسان را مورد بررسی قرار داده بود، هنرمند دوره رنسانس -لئوناردو داوینچی- دست به کار شد و ۲۰۰ طراحی از سیستم اسکلتی و ماهیچه‌ای بدن انسان کشید. این تصاویر نه‌تنها زیبا هستند، بلکه در زمره دقیق‌ترین طراحی‌های انجام شده از بدن انسان، در اروپا، تا آن دوره زمانی هم قرار دارند.

 لئوناردو داوینچی - آناتومی

داوینچی با آمیختن مشاهدات علمی با هنرش، به ایجاد آناتومی مدرن کمک کرد.

۲- تصویری از جدول تناوبی اصلی، رسم شده توسط دیمیتری مندلیف: تلاش «دیمیتری مندلیف» باعث شد که عناصر در یک جدول به شیوه منظم و عقلانی مرتب شوند. او در نیمه قرن نوزدهم، عناصر شناخته‌شده را در یک جدول تناوبی قرار داد و توانست جایگاه عناصر ناشناخته‌ای را که پس از ان کشف شدند را هم مشخص کند.

این جدول نخست به صورت یک فرم ترسیم شد که شباهتی به یک جدول نداشت.

 جدول تناوبی

جدول تناوبی که اکنون، همه دانش‌آموزان باید از بَرَش کنند، یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهند یک نمودار اطلاعاتی یا اینفوگراف چگونه می‌تواند فهم مردم را از روش نظام‌مند علم بهتر کند.

۳- نمایش اسکلت دایناسور هادرسوروس در سال ۱۸۶۸: در این سال اسکلت دایناسور برای اولین بار به نمایش گذاشته شد. یک جوینده فسیل به نام «ویلیام پارکر فولک» بقایای یک گونه دایناسور به نام «هادرسوروس فولکی» را پیدا کرده بود.

گرچه تا آن زمان پنج نوع دایناسور دیگر هم پیدا شده بودند، ولی اسکلت دایناسور یاد شده، کامل‌ترین اسکلتی بود که پیدا شده بود. این استخوان‌ها به هم متصل شدند و در آکادمی علوم طبیعی فیلادلفیا و سپس در موزه‌های دیگر آمریکا به نمایش گذاشته شدند.

 اسکلت دایناسور هادرسوروس

اینجا بود که دایناسور در نزد عموم مردم، تبدیل به یک پدیده شد. عکس‌های که از اسکلت گرفته شده بود، بین مردم می‌چرخید و برای اولین بار چیزی که زیست‌شناس‌ها از قرن‌ها پیش می‌دانستند، مورد توجه مردم قرار گرفت و آنها هم فهمیدند که زمانی مخلوقاتی عجیب بر دنیا حکمرانی می‌کردند.

۴- نخستین عکس اشعه ایکس، گرفته شده توسط ویلهلم کونراد رونگتن در سال ۱۸۹۵: در آن زمان فیزیکدانی به نام رونگتن مشغول مطالعه روی خواص اشعه‌های کاتدی بود. او متوجه شد که نور (الکترون‌هایی) از آنها ساطع می‌شود که با یک صفحه عکاسی می‌توان آنها را ثبت کرد.

عکس اشعه ایکس

سرانجام او تصمیم گرفت که تئوری‌اش را به کمک همسرش ثابت کند. در ۲۲ دسامبر سال ۱۸۹۵، او از همسرش -برتا- خواست که به اجازه بدهد از انگشتانش با اشعه جدید عکس بردارد. بعد از پانزده دقیقه تاباندن اشعه، نخستین عکس اشعه ایکس به دست آمد که به صورت واضحی استخوان‌های دست برتا و حلقه‌ای را که به انگشت داشت، مشخص می‌کرد.

۵- اسب در حال حرکت، عکس‌هایی که توسط ادوارد مویبریج در سال ۱۸۸۲ گرفته شد: در سال ۱۸۷۸، لئونارد استنفورد، فرماندار سابق کالیفرنیا، مأموریتی به عکاسی به نام ادوارد مویبریج داد تا یک نظریه را ثابت کند: اسب در حال چهارنعل رفتن، هر چهار پایش را از سطح زمین جدا می‌کند.

مویبریج از چند دوربین استفاده کرد تا بتواند ۱۲ عکس در کمتر از نیم ثانیه بگیرد و به این ترتیب برای نخستین بار یک اسلاید نواری فیلم درست کرد.

 اسب در حال حرکت

او با این کار نه‌تنها درستی نظریه استنفورد را ثابت کرد، بلکه پیشگام ثبت تصاویر متحرک هم شد. در آن زمان، عکسبرداری فناوری تازه‌ای بود.

۶- عکس شماره ۵۱، عکسی که در سال ۱۹۵۲ توسط روزالیند فرانکلین گرفته شد: اشعه ایکس نقش زیادی در اکتشافات قرن بیستم داشت. روزالیند فرانکلین دانشمندی بود که در زمینه عکسبرداری از کریستال‌ها با استفاده از اشعه ایکس خبره بود. این عکس او، نه‌تنها ساختمان مارپیچ دوگانه DNA را ثابت کرد، بلکه ساختمان فسفاتی آن را هم که ما هم‌اکنون به آن بازهای DNA می‌گوییم، نشان می‌داد.

Photograph 51 (DNA), by Rosalind Franklin

کار او الهام‌بخش دو تن از همکارانش با نام‌های جیمز واتسن و فرانسیس کریک شد که بعدها برنده جایزه نوبل به خاطر کشف ساختمان DNA شدند. فرانکلین در زمان اهدای جایزه نوبل درگذشته بود و جایزه نوبل به افرادی که زنده نیستند، تعلق نمی‌گیرد.

۷- نخستین نوترینوی ثبت‌شده (۱۹۷۰): در ۱۳ نوامبر سال ۱۹۷۰، با استفاده از دو  فناوری عکاسی و محفظه‌های جوشان، برای نخستین بار نوترینو مورد رصد قرار گرفت. در این عکس نوترینو، به یک پروتون برخورد کرده است و باعث ایجاد سه ذره شده در سمت راست شده است. نوترینو به مزون مو تبدیل شده است که به صورت خط طولانی مرکز مشخص است، خط کوتاه، نشاندهنده پروتون است و سومین خط، مزون پی است.

 نخستین نوترینوی ثبت‌شده

۸- نخستین عکس گرفته شده از ساختمان مشبک کریستال سیلیکون: این عکس با فناوری STM یا میکروسکوپ تونلی اسکنی به وسیله «گرد بینینگ» در سال ۱۸۹۳ گرفته شد. فناوری STM، یکی از نخستین روش‌های مشاهده اتم‌ها و مولکول‌ها به صورت تکی بود، این فناوری بسیاری از رشته‌های دانش را متحول کرد که فناوری نانو یکی از آنها بود. این شیوه در سال ۱۹۸۱ ابداع شد و بینیگ و «روهرر» به خاطر آن در سال ۱۹۸۶ برنده جایزه نوبل شدند.

سیلیکون

۹- نخستین عکسی از تابش زمینه‌ای ریزموجی کیهانی گرفته شد: گرمای فوق العاده ناشی از انفجار بزرگ Big Bang، امواجی ایجاد کرد که هنوز قابل تشخیص هستند، البته اکنون این امواج به صورت ریزموج درآمده‌اند و به صورت پرتوتابی زمینه‌ای ریزموجی کیهانی دیده می‌شوند.

حضور این پرتوها، تأییدکننده درستی فرضیه انفجار بزرگ است. در سال ۱۹۴۸ برای نخستین بار وجود این پرتوها پیشبینی شد و در سال ۱۹۶۵ به صورت تصادفی این پرتوها رصد شد.

 تابش زمینه‌ای ریزموجی کیهانی

اما برای ایجاد نقشه‌ای از این پرتوتابی زمینه‌ای نیازمند تجهیزات بسیار حساس‌تری بودیم که با پرتاب یک ماهواره توسط ناسا در سال ۱۹۸۹، امکان آن مهیا شد. در سال ۱۹۹۲ سرانجام با کمک تجهیزات این ماهواره، چنین نقشه‌ای ایجاد شد و فیزیکدانی به نام جورج اسموت به خاطر همین کار برنده جایزه نوبل شد.

۱۰- رنگین‌کمان مغز: این عکس در سال ۲۰۰۷ توسط «جین لیوت» در مرکز دانش مغز هاروارد از مغز یک موش گرفته شده است و در آن برای نخستین بار مسیر اتصالات سلول‌های مغزی یا نورون‌ها به خوبی مشخص شده است.

 رنگین‌کمان مغز

برای گرفتن این عکس از فناوری جدید فلوروسانس برای برچسب زدن تکی به هر نورون استفاده شده است. در این شیوه ژن‌هایی برای القای پروتئین‌های فلورسان‌ در نورون‌ها القا می‌شود و به این ترتیب هر نورون به همراه آکسون‌ها و دندریت‌هایش رنگ خاصی می‌گیرد و به این ترتیب دنبال کردن مسیر اتصالات مغزی بسیار آسان می‌شود.

۱۱- اتصالات مولکولی در یک مولکول پنتاسن: این عکس در سال ۲۰۰۹ به وسیله محققان IBM از یک مولکول پنتاسن گرفته شده است. شیوه استفاده شده، نوع تکامل‌یافته همان فناوری بینینگ و روهرر است. به طوری که می‌بینید اجزای مولکول ۱٫۴ نانومتری نتاسن کاملا مشخص هستند.

molecular bonds in a Pentacene molecule

در این عکس حلقه‌های شش ضلعی که هریک پنج اتم کربن دارند و حتی جایگاه اتم‌های هیدروژن دور حلقه‌ها هم نمایان است.

 

 

منبع



یک شنبه 11 دی 1390برچسب:دانش, :: 22:41 ::  نويسنده : ali

 

این اینفوگرافیک نشان می دهد ، تا چه اندازه ای انرژی مصرف شده و دی اکسید کربن تولید شده برای اینترنت ، بر روی سیاره ما تاثیر گذاشته است ؟ برگردان فارسی : علی اسعدی منبع : آی رایت
آیا اینترنت در حال نابودی زمین است؟

 
 

 


 

اینفوگرافیک چیست ؟ 

برای پاسخ به اینجا رجوع کنید



یک شنبه 11 دی 1390برچسب:اینفوگرافیک, اینفوگرافی, اینفوگراف, اینترنت, زمین, جهان, :: 22:3 ::  نويسنده : ali

 

 
تصویری از رد پایی بزرگ بر روی سطح مریخ از میان تصاویر ماه گذشته فضایی چشمگیرتر بوده است. تصویری که به "رد چکمه بر روی مریخ" شهرت پیدا کرد و توسط مدارگرد مریخی آژانس فضایی اروپا به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، این رد چکمه بزرگ و 386 کیلومتری در واقع حفره ای است که به "اورکاس پاترا" شهرت دارد و نسبت به تصویر چهره انسان بر روی مریخ ابهام انگیزتر است. چهره انسان بر روی مریخ در واقع تپه ای بر افراشته است که به صورت اتفاقی و بر اساس سایه های ایجاد شده به شکل صورت انسان دیده می شود.

اما دانشمندان در حال حاضر در توضیح چگونگی شکل گیری اورکاس پاترا ناکام باقی مانده اند. اصطلاح "پاترا" معمولا برای توضیح حفره های آتشفشانی عمیق، پیچیده و نامنظم مورد استفاده قرار می گیرد. اورکاس پاترا در میان دو حفاظ بزرگ آتشفشانی به نامهای "المپیوس" و "الیسیوم" قرار گرفته اما مشخص نیست آیا فعالیتهای آتشفشانی عامل شکل گیری این ساختار چکمه مانند هستند یا نه.

این فرورفتگی می تواند به شکل یک حفره گرد آغاز شده باشد که به تدریج و به واسطه فعالیتهای زمینی تغییر شکل داده است و یا می تواند به واسطه فرسایش حفره های جداگانه ای که با این حفره در یک خط قرار داشته اند به وجود آمده باشد.

بر اساس گزارش ان بی سی، با این همه محققان تیم کاوشگر مداری مریخ می گویند قابل قبول ترین توضیح برای این رد چکمه مانند بر روی سطح مریخ برخوردی اریب است، زمانی که جرمی کوچک در زاویه ای بسیار کم، کمتر از 5 درجه از سطح افق، با سطح مریخ برخورد کرده است.

 

منبع: مهر نیوز



یک شنبه 11 دی 1390برچسب:فضا , مریخ , :: 20:59 ::  نويسنده : ali
دوربین پیشرفته مدارگرد اکتشافی مریخ، تصاویر زیادی از حفره های مریخی را به ثبت رسانده که از میان آنها عجیبرین حفره ها به انتخاب تیم پروژه HiRISE معرفی می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سطح سیاره مریخ پوشیده از حفره های برخوردی در انواع شکلها، ابعاد و سنین مختلف است، با این همه بعضی از آنها ساختاری بسیار عجیب دارند. از این رو نشریه دیسکاوری از تیم گرداننده پروژه کاوشگر اکتشافی مریخ و دوربین HiRISE که بر روی آن نصب شده برای تعیین عجیبترین حفره هایی که تا کنون بر روی مریخ مشاهده شده اند، کمک گرفته است.

HiRISE یکی از پیشرفته ترین دوربینهایی است که تا کنون در مدار مریخ قرار گرفته است. این دوربین به مدارگرد اکتشافی مریخ متصل شده و در حال تصویربرداری از ویژگی های سطح سیاره سرخ است و تا کنون توانسته دهها مورد از اجسام و ساختارهای عجیب را مشاهده کند:

این حفره برخوردی که بیشتر به تابلویی در سبک هنر مدرن شباهت دارد در اثر فرایندهای تکتونیکی خمیده و در هم پیچیده شده است. در میان خط گسلی که از میان حفره عبور می کند، بخشی از صخره ها به سمت بالا رانده شده اند و بخشی به سمت پایین، این به آن معنی است که تمامی این فعالیتهای تکتونیکی پس از شکل گیری حفره به وجود آمده است

حفره ای برخوردی بر روی سطحی شیب دار

این حفره یکی از متعدد نمونه ها از حفره های مطبق مریخ است که در اثر برخورد یک شهابسنگ
با لایه ای مطبق از مواد نرم و سخت به وجود می آید

یکی از عجیب ترین انواع حفره های مریخی بر روی آتشفشانهای پوشیده مریخی به وجود می آیند.
این حفره میانی در اثر فروپاشی یک تونل لاوایی زیرزمینی به وجود آمده است

حفره دوبرخوردی بر روی مریخ به نظر می آید حفره این تصویر در اثر دو تکه شدن یک شهابسنگ در مسیر برخوردش با مریخ به وجود آمده باشد به این شکل دو تکه بر روی یک منطقه تاثیر یک اندازه گذاشته اند

به نظر می آید حفره های دو برخوردی در مریخ پدیده ای رایج به شمار می روند
زیرا نمونه این حفره ها در میان تصاویر به ثبت رسیده توسط HiRISE زیاد دیده می شوند

در مریخ حفره های سه برخوردی نیز یافت می شوند
دلیل ایجاد چنین برخوردهایی سه تکه شدن شهابسنگی است که با سطح مریخ برخورد کرده است

منظره ای از حفره های حباب مانند بر روی مریخ در فلاتهای شمالی "اتوپیا"

یک جفت حفره غیر عادی در دره های "هارد" که تیم HiRISE نیز از آنها به عنوان حفره هایی عجیب یاد می کند
حفره بزرگتر به یک کلوچه خرد شده شباهت دارد

منبع : مهر نیوز



یک شنبه 11 دی 1390برچسب:فضا , مریخ , حفره, :: 20:52 ::  نويسنده : ali

 




در سنگاپور مقامات مساله كمبود جا برای احداث یك استادیوم فوتبال را به خوبی حل كردند. آنها یك زمین فوتبال را روی یك پلات فورم شناور كاملا فولادی ساختند. طول زمین 110 متر و عرض آن 83 متر بوده و می تواند 1070 تن وزن معادل وزن 9000 نفر را تحمل كند. جایگاه تماشاگران ظرفیت 30 هزار نفر را دارد. این استادیوم فوتبال شناور در سال 2012 تكمیل می شود.



در سال 2005 راجر فدرر و آندره آغاسی در محل باند فرود هلی كوپتر برج العرب دبی در ارتفاع 321 متری مرتفع ترین دیدار تنیس تاریخ را به نمایش گذاشتند.



در 4 ژانویه 2009 رافائل نادال و راجر فدرر روی سطح یك لنج در خلیج دوحه در آب های خلیج فارس یك دیدار تنیس را برگزار كردند. علی رغم اینكه ابعاد زمین مسابقه كوچكتر از استاندارد بود با این حال دو تنیسور برتر جهان از این تجربه لذت بردند.



دوچرخه سواری كراس در شیب های تند و تیز كوه های راكی در ایالت یوتا در آمریكا می تواند بسیار پر هیجان باشد


یک شنبه 11 دی 1390برچسب:عجایب , ورزشی, :: 13:58 ::  نويسنده : ali

 سرانجام مسابقه ای دیگر از ریش و سیبیلو های حرفه ای دنیا در همین چند روز پیش در نروژ برگزار شد. این مسابقه که هر دو سال یکبار در شهرستان تروندهایم نروژ برگزار می شود برندگانی هم دارد که شامل خفن ترین و دیدنی ترین ریش و سبیل داران این صنف هستند. البته دلیل اصلی این مسابقه رقابت نیست بلکه در نظر گرفتن لذت تماشاگران و ابتکاراتی است که این جماعت ریشــو و سبیلــو برای مطرح کردن خودشون بکار می برند.


در این مسابقه که بعنوان جام جهانی ریش و سبیل سال 2011 نام گرفت 163 مرد ریش و سیبیلو از 15 کشور دنیا از قبیل: آمریکا، سوئیس، بلژیک، کانادا، آلمان، ایتالیا، سوئد، ایسلند، استرالیا، نیوزلند، اتریش، دانمارک، فنلاند، هلند و نروژ حضور داشتند که بیشترین تعداد برندگان این مسابقه آلمانی ها بودند.

گفتنی است مسابقات بین المللی ریش و سبیل در سه دسته اصلی برگزاری می شود: سبیل، ریش کامل و ریش ناقص.

 

 


جشنواره عجیب ترین ریش و سیبیل های دنیا






























جشنواره عجیب ترین ریش و سیبیل های دنیا



شنبه 10 دی 1390برچسب:جشنواره , عجیب ترین , ریش , سیبیل, دنیا, :: 14:43 ::  نويسنده : ali

 

مفاهیم: کوتوله سفید چیست؟

 کوتوله‌های سفید از شگفت انگیزترین اجرام آسمانی هستند که با تلسکوپ معمولی و در شرایط عادی قابل رصد نیستند

کوتوله های سفید که می‌توانند معمای کهکشان‌ها نامیده شوند، آخرین مرحله تکامل بسیاری از ستاره‌ها هستند. آنها دارای وزنی نزدیک به وزن خورشید و حجمی به اندازه زمین هستند که نشان می‌دهد بایداجسامی بسیار چگال و فشرده باشند. چگالی آنها حدود یک میلیون برابر چگالی خورشید است. یعنی یک فنجان از کوتوله سفید حدود 100 تن وزن دارد.

مقدار جاذبه سطحی در سطح کوتوله‌های سفید نیز به حد باور نکردنی زیاد است و به حدود 100 میلیارد برابر ثقل زمین می‌رسد. بنابراین هر جسمی که به منظور کاوش در سطح یکی از کوتوله‌های سفید فرود آید، بی درنگ بر اثر گرانش بسیار زیاد، له می‌شود.

ستاره‌هایی که جرمشان تقریبا" معادل جرم خورشید و یا کمتر از آن است به احتمال زیاد همگی به کوتوله سفید تبدیل می‌شوند.

ستاره‌های پرجرم‌تر به طریق دیگری می‌میرند. این گونه ستاره‌ها ممکن است به ستاره نوترونی و یا شاید سیاهچاله تبدیل شوند.

اصطلاح کوتوله سفید برای توصیف مرحله‌ای از تکامل ستاره‌ای به کار می‌رود که ستاره پس از تبدیل شدن به غول سرخ، در آن مرحله از انقباض باز می‌ایستد.

در مرحله کوتوله سفید، ماده ستاره‌ای فشرده می‌شود و به جسمی کم نور، به اندازه‌ای بسیار کوچک (به اندازه زمین) تبدیل می‌شود و از آنجا که ستاره دیگر هیچ منبعی برای تولید انرژی ندارد، سرد می‌شود.

کوتوله سفید

پس کوتوله سفید، ستاره‌ای است که دیگر سوخت هسته‌ای‌اش تمام شده و بسیار فشرده و کوچک شده، چنین ستارگانی بسیار داغ هستند ولی آهسته آهسته دمای خود را از دست می‌دهند.

کوتوله های سفید می‌توانند به ما درباره سن جهان بگویند. اگر ما بتوانیم زمانی را که طول می‌کشد تا یک کوتوله سفید سرد شود و به یک کوتوله سیاه تبدیل شود را تخمین بزنیم،‌ می‌توانیم محدوده کوچک‌تری را برای سن جهان و کهکشان‌ها در نظر بگیریم. چراکه میلیاردها طول می‌کشد تا یک کوتوله سفید سرد شود. به این ترتیب می‌توانیم به این برداشت برسیم که سن جهان هنوز خیلی زیاد نیست. زیرا اگر غیر از این بود کوتوله‌های سفید باید به کوتوله‌های سیاه تبدیل می‌شدند.

از روی فاصله و نورانیت ظاهری اندازه گیری شده کوتوله‌های سفید، محاسبه درخشندگی حقیقی آنها امکان پذیر است. درخشندگی کوتوله‌های سفید گستره وسیعی از قدر مطلق حدود 10+ تا حدود 20+ دارد.

رنگ کوتوله سفید

رنگ کوتوله‌های سفید گستره‌ای از آبی سیر تا زرد را نشان می‌دهد. گستره دمای مربوط به این رنگ‌ها از حدود 100000 تا 5000 درجه کلوین است که آبی‌ترین تا سرخ‌ترین کوتوله‌های سفید را در بر می‌گیرد.

رنگ کوتوله سفید

طیف کوتوله‌های سفید

طیف کوتوله‌های سفید از ستاره‌های معمولی بسیار متفاوت است. در بیشتر طیف‌ها خطوط طیفی اندکی وجود دارد. تنها خطوطی که به صورت برجسته و واضح دیده می‌شوند خطوط هیدروژن است. با این حال در طیف بعضی از کوتوله‌های سفید، نمودهای غیر عادی به چشم می‌خورد. به طور مثال، کوتوله‌های سفیدی وجود دارند که در طیف آنها اثری از خطوط مربوط به هیچ عنصری دیده نمی‌شود. طیف برخی از کوتوله‌های سفید فقط خطوط هلیوم را نشان می‌دهد، بی آنکه خطوط هیدروژن در آن قابل مشاهده باشد. در طیف برخی دیگر خطوط عناصر سنگین مانند کلسیوم و آهن وجود دارد.

 

 



شنبه 10 دی 1390برچسب:دانش , فضا , ستاره , کوتوله ی سفید, :: 13:41 ::  نويسنده : ali