زیباترین تصاویر نجومی هفته/ گهواره ستارگان و نقطه چین در ماه
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 58
بازدید ماه : 269
بازدید کل : 133758
تعداد مطالب : 90
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1



 روزنه ای از نور...

 

به گزارش خبرگزاری مهر، در گزیده عکسهای برتر نجومی این هفته از دیدگاه نشنال جغرافی عکسهایی از سحابی زورق، حفره روی مریخ، تازه ترین فوران خورشیدی و گهواره ستارگان دیده می شوند.

گهواره ستارگان
 
این عکس را تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی در طیف مادون قرمز گرفته است. این عکس به دانشمندان چشم اندازی دقیقتر از سحابی زورق را نشان می دهد.
 
این سحابی در فاصله حدود 7 هزار و 500 سال نوری از زمین واقع شده و میزبان بسیاری از بزرگترین و نورانی ترین ستارگانی است که می شناسیم. 
 
 
فوران خورشیدی
 
در واپسین روزهای ژانویه 2012 رصدخانه SHO ناسا یک فوران بزرگ را در تاج خورشیدی مشاهده کرد. یک ابر عظیم از ذرات باردار که فضای بین سیاره ای را با سرعت بیش از 9 میلیون کیلومتر بر ساعت طی می کند حاصل این انفجار بود. هرچند این توده ابر مستقیما به سمت زمین در حرکت نبود اما این رویداد در سیاره ما نیز توفانی از تششعات ایجاد کرد.
 
 
گداخت پنهان
 
گروه کوچکی از ستارگان ضعیف (در سمت راست بالای تصویر) به ستاره شناسان کمک کردند که پدیده ویژه ای را رصد کنند. این پدیده مربوط به یک کهکشان اساساً ضعیف است که توسط کهکشان دیگری از نوع خود مکیده می شود. این کهکشان کوتوله که NGC 4449 نام دارد می تواند در این عکس که توسط تلسکوپ ژاپنی "سوبارو" در جزایر هاوایی گرفته شده است دیده شود.
 
در این تصویر که با وضوح بالا گرفته شده است، مشاهده می شود که ستارگان منفرد چگونه در داخل محیطی به نام "جریان ستاره ای" قرار می گیرند. "جریان ستاره ای"، حلقه از ستارگان است که با پدیده گداخت یا همجوشی ایجاد می شود.
 
 
شکار گودال
 
تصاویری که پیش از این از ریگزارهای مریخ گرفته شده بودند حضور گودالی را نشان می دادند. اعتقاد بر این است که این ریگزارها تنها چند ده هزار سال قدمت دارند.
 
اکنون تصویر جدید که دوربین HiRISE فضاپیمای مدارگرد Mars Recoinnaissance ناسا گرفته است نشان می دهد که این "گودال" در میان ریگزار تنها یک توهم تصویری یا خطای دید است.
 
 
مریخ: کهنه و نو
 
یک فضاپیمای مدارگرد در مدار مریخ آثاری از یک مدارگرد سالمند را پیدا کرد. این مدارگرد قدیمی، کاوشگری است که روبات مریخ نورد "روح" (اسپریت) را به سیاره سرخ رساند.
 
این عکس جدید Mars Recoinnaissance به ما اجازه می دهد که آثاری از این کاوشگر را به صورت یک نقطه کوچک نورانی در طرف پایین سمت چپ مشاهده کنیم.
 
 
چه کسی زباله ها را دم در می گذارد!
 
فضاپیمای باری Progress 45 ایستگاه فضایی بین المللی را در حالی ترک می کند که محموله اش کیسه های زباله ای است که در ISS جمع شده اند. این زباله ها در تماس با اتمسفر زمین می سوزند.

چند روز قبل نیز یک فضاپیمای باری دیگر به نام Progress 46 از قزاقستان به طرف ایستگاه فضایی رفت و با خود غذا، سوخت و سایر ملزومات را حمل کرد.
 

نقطه چین در ماه
 
فضاپیمای مدارگرد Lunar Recoinnaissance تصویری از یک خط نقطه چین 9 متری روی ماه تهیه کرده است. این نقطه چین در واقع ردپای به جا مانده از جرمی است که در شیب گودال "شیلر" غلتیده است.
 
به نظر می رسد که این ردپا به تازگی ایجاد شده باشد اما اینگونه نیست. حفره هایی که در اثر برخورد اجرام آسمانی ایجاد شده اند و از خود خطوط نقطه چین به جای می گذارند به دانشمندان اجازه می دهند دوره ای که جرم آسمانی برخورد کرده است را محاسبه کنند. نقطه چین در این عکس دهها میلیون سال قبل ایجاد شده است.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







جمعه 28 بهمن 1390برچسب:فضا , ماه , تصاویر , نجوم, :: 15:12 ::  نويسنده : ali